Logopedia – problemy dziecka
Ze względu na to, iż na co dzień spotykamy się z bardzo dużą ilością pytań z zakresu logopedii nurtujących wielu rodziców, na które sami nie są w stanie znaleźć odpowiedzi, postanowiliśmy wyjść Państwu naprzeciw.
Wyprzedzając potencjalne pytania poniżej przedstawiamy podstawowe zestawienie norm rozwoju mowy dziecka, które choć w części może okazać się pomocne i zasygnalizować Państwu potencjalne nieprawidłowości w rozwoju Waszych dzieci.
Podpowiadamy więc kiedy należy zgłosić się do logopedy, aby zdążyć pomóc dziecku i nie przeoczyć niepokojących sygnałów.
JEŚLI DZIECKO W WIEKU:
6-7 miesięcy
– nie powtarza intuicyjnie dźwięków
– nie odwraca się w kierunku głosu
– nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
– nie uśmiecha się do osób z bliskiego otoczenia
12 miesięcy
– nie kojarzy usłyszanych słów z osobami lub rzeczą (Gdzie jest mama? Gdzie jest piłka?)
– nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa! (nie naśladuje)
– nie mówi prostych słów (wyrażeń dwu-sylabowych, np. ma ma, ba ba, ta ta, brum brum
– nie stosuje ‘gestu wskazującego’ (nie pokazuje)
2 lata
– nie mówi lub mówi bardzo mało
– nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”
– nie tworzy własnych słów na określenie nowo poznanych rzeczy
– nie nazywa rzeczy i osób z najbliższego otoczenia
– nie używa prostych zdań
– nie wykonuje prostych poleceń (Daj mamie piłkę.)
3 – 3,5 lat
– podczas mówienia wysuwa język między zęby
– zacina się, powtarza sylaby lub całe wyrazy, np. Idę do do do sklepu; Iiiiiiidę do sklepu.
– zamiast k, g mówi t, d
– zamiast l mówi j
– ma problemy z układaniem, kojarzeniem, spostrzeganiem
– jeśli ma problemy z koordynacją ruchową
4 – 4,5 lat
– zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.
– zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź
– samo nie tworzy zdań rozwiniętych (Chcę pić soku pomarańczowego./ Ta herbata jest zimna)
– nie mówi sz, ż, cz, dż
– trudno je zrozumieć, mówi ‘swoją mową’
– nie zadaje pytań
5 – 6 lat
– nie mówi głoski r (zamienia ją na l , j, lub pomija ją w wymowie)
– nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki
– popełnia dużo błędów gramatycznych
Jeśli zauważyliście Państwo chociaż jedną z wyżej wymienionych nieprawidłowości u swojego dziecka – jest to znak, że potrzebujecie Państwo specjalistycznej konsultacji.