„OBRAZKOWNIA” TWÓRCZO ROZWIJAMY MOTORYKĘ MAŁĄ

„OBRAZKOWNIA” TWÓRCZO ROZWIJAMY MOTORYKĘ MAŁĄ

Aktywność ruchowa w zakresie tzw. motoryki małej ( czyli niewielkich ruchów palców i dłoni, które zaangażowane są później m.in. przy pisaniu) jest naturalną potrzebą i niezbędnym elementem właściwego rozwoju każdego dziecka w wieku przedszkolnym. Dbanie o zapewnienie właściwych warunków do tego rozwoju spoczywa jednak przede wszystkim na rodzicach i opiekunach. Ponieważ dziecko w tym wieku nie może długo skoncentrować się na jednej czynności, konieczna jest częsta zmiana zabaw i propozycji ruchowych oraz ich atrakcyjna forma, która zainteresuje dziecko.

Jeśli szukasz inspiracji do ciekawych zabaw z dzieckiem, zapraszamy do zapoznania się z poniższymi propozycjami. Zabawy te pobudzą wyobraźnię dziecka, uczą planowania czynności i rozwijają manualnie. Są też wspaniałym sposobem zainteresowania dziecka rysowaniem oraz możliwością wspólnej twórczej zabawy, wzmacniającej więź. Takie zabawy dzieci uwielbiają

„Motylek” – pomóż dziecku obrysować kontury jego dłoni zwróconych do siebie na kształt skrzydeł motyla. Po dorysowaniu głowy, czułek i tułowia, motyla można wspólnie pokolorować. A może z dłoni można wyczarować również inne zwierzęta?:)

„Słoneczko”– narysuj swojemu dziecko koło (okrągłe słońce) i poproś, aby dorysowało słońcu piękne promienie. Zapytaj, jakiego koloru kredkę wybierze. W co innego można przemienić jeszcze podobne koło?

„Dawno, dawno temu” – Przeczytaj lub opowiedz dziecku jego ulubioną bajkę (zamiast bajki tłem może być wspólnie przeżyta przygoda czy zaplanowane wspólne przedsięwzięcie). Podczas opowiadania rób przerwy i poproś, aby dziecko dorysowywało kolejne elementy, które pojawią się w opowiadaniu. Jeśli dziecko nie potrafi, pomóż mu rysować albo poproś, aby dokończyło lub pokolorowało.

„Kleksy” – stwórz dziecku na kartce kolorowymi farbami różnego rodzaju kleksy. Poproś by przemieniło je w zaczarowane postaci z krainy bajek. Może staną się one bohaterami nowej niezwykłej opowieści?

„Masowanko”- jedna osoba „rysuje” drugiej palcem na plecach rysunek. Zadaniem drugiej osoby jest narysowanie takiego samego rysunku na kartce. Później możecie się zamienić. Najlepiej zacząć od prostych figur, stopniowo zwiększając poziom trudności dostosowanej do wieku: figury geometryczne, litery, rzeczy z określonej kategorii itp.

„Malowanie na kaszy” – Rozsyp na płaskim talerzu lub blacie stołu (lub specjalnej tacy do tego typu zabaw) kaszę mannę i poproś dziecko, aby narysowało np. ulubione zwierzątko albo rysunek, będący odpowiedzią na zadawane przez ciebie zagadki.

Pamiętaj, by zawsze docenić dziecko za wysiłek i aktywność oraz znaleźć powód do pochwały! Życzymy udanej zabawy!:)